Fiets besteld? Helaas, het duurt nog even

We vallen maar gelijk met de deur in huis. Heeft u het afgelopen half jaar een fiets besteld? Dan is de kans groot dat de fiets nog niet geleverd is. Ook is de kans groot dat de levering nog langer op zich laat wachten. Ontzettend vervelend om te horen en ook een vervelende mededeling om te moeten vertellen. Helaas hebben we nu met deze situatie te maken. Hoe het kan dat de levering zo op zich laat wachten en de voorraden in de winkel niet meer zijn zoals ze waren, leggen we graag uit. 

Van productie tot levering: de keten

Zoals elke branche in de retail, hebben we in de fietsenbranche te maken met een productieketen. In deze keten zijn verschillende partijen gekoppeld: de fabrikanten van materialen & onderdelen, de merken, de fietsenwinkels, vertegenwoordigers, verkopers, transportbedrijven. Er zijn dus een hoop partijen afhankelijk van elkaar.

Goed om te weten: het ontwikkelen van een fiets duurt gemiddeld drie jaar*. Dan hebben we het over de gehele planning: van concept tot uiteindelijk de fiets die in de winkel te koop is. Wij als fietsenwinkel stappen in op het moment dat de fietsen bij de merken te bestellen zijn. Vanaf dan duurt het nog ongeveer 1 jaar voordat de fiets geleverd wordt. Dus de fietsen die dit jaar geleverd worden, zijn al in 2020 besteld. Welke modellen en hoeveel fietsen er besteld worden, is onder andere afhankelijk van de verkoopcijfers van eerdere jaren. Een model gaat dus ongeveer een jaar mee, daarna presenteren de merken de modellen voor het komende seizoen en begint het riedeltje weer opnieuw. 

Normaliter lopen deze planningen zoals hierboven geschetst. Iedereen weet wanneer hij aan de beurt is in de keten en wat er verwacht wordt. En toen kwam corona… 

Het leed dat corona heet

Zoals we weten, begon de verspreiding van het coronavirus in China. Een belangrijk land als het gaat om de productie van diverse materialen. Daarna heeft het virus in razend tempo een groot deel van de wereld in de greep gekregen. Zo ook andere Aziatische landen, waar veelal fietsen en fietsonderdelen geproduceerd en geassembleerd worden. Hierdoor is een flinke achterstand in het productieproces geweest. Met name bij leveranciers van ruw materiaal, zoals aluminium en carbon. Belangrijke materialen voor vele branches, zo ook de fietsenbranche.

Door alle lockdowns en voorzichtigheid, is het productieproces aan het begin van de keten flink vertraagd. Tegelijkertijd kwam er in ons kikkerlandje een fantastische lente aan, waardoor de vraag naar fietsen enorm steeg. Ook de werkplaats was continu vol. De drukte in combinatie met de coronamaatregelen was af en toe een uitdaging. Het was duidelijk: we wilden erop uit. En niet alleen in Nederland steeg de vraag naar fietsen, dit gebeurde wereldwijd. 

En daar komen we bij de crux. De vraag bleef maar stijgen, terwijl de aanbieders bezig waren met het wegwerken van de achterstand. Hierdoor is de eerder genoemde keten volledig uit balans geraakt en zitten we nu in een situatie waarbij het heel lang duurt voordat een fiets geleverd kan worden.

Merken versus fietsenwinkels 

De vraag is dus flink gestegen, terwijl de productie achterbleef. Daarbij is het goed om te weten dat bepaalde onderdelen van een fiets door slechts een paar fabrieken geproduceerd wordt. Zij moeten leveren aan zowel de fietsenmerken als aan de fietsenwinkels. De fietsenwinkels trekken hierbij aan het kortste eind; zij komen pas aan de beurt nadat de merken zijn voorzien. En aangezien de fabrieken niet meer kunnen produceren dan ze al doen, loopt de wachttijd inmiddels op tot bijna een jaar(!)*.

In de productieketen gaat er dus al van alles mis, ook in de laatste stappen van het proces loopt het niet op rolletjes. Zo zijn er problemen met schepen die niet kunnen aanmeren in de haven van Rotterdam door drukte. Ook op nationaal niveau zijn de bezorgdiensten overvraagd. Kortom: de keten is helemaal ontwricht, en het duurt nog wel even voordat iedereen de teugels terug heeft gepakt. 

Voorraad in de winkel

We horen u denken: maar jullie hebben toch nog fietsen in de winkel staan, hoe zit het daar dan mee? Dat klopt. Dat zijn de bestelde fietsen waar we het eerder over hadden. Deze bestellingen zijn al lang geleden gedaan op basis van diverse besluiten en druppelen langzaamaan binnen. Hierdoor hebben we (gelukkig) enkele fietsen en onderdelen in de winkel. Echter komt het vaak voor dat een fiets apart besteld moet worden, omdat een bepaalde framehoogte niet op voorraad is. Of er een andere kleur gewenst is. Doordat het productieproces zo’n klap heeft opgelopen, minder snel produceert dan voorheen en de vraag veel groter is dan andere jaren, duurt het een tijd voordat deze bestelde fiets geleverd kan worden. 

We kunnen concluderen dat de hele keten op dit moment vertraging kent. En dat heeft helaas ook gevolgen voor u, de consument die heel graag een nieuwe fiets wilt kopen. Of al heeft gekocht. Ook wij balen hier ontzettend van. Naar verwachting houden de wachttijden aan tot eind 2022, omdat opschalen aan het begin van de keten niet mogelijk is. Het is dus (helaas) nog meer geduld hebben. 

Ons advies als u nu op zoek bent naar een nieuwe fiets? Neem vooral telefonisch contact met ons op. Wellicht hebben we nog een geschikte fiets op voorraad. Bestellen kan uiteraard nog, het duurt alleen even voordat u zelf op uw nieuwe fiets kunt rijden. 

 

 


* Bron: https://www.fiets.nl/2021/02/12/waar-blijft-mijn-fiets-corona/